ru
Risku mazināšana

Labākais veids, kā pasargāt sevi no infarkta nākotnē, ir mainīt savu dzīvesveidu atbilstoši ārsta norādījumiem un lietot izrakstītās zāles. Ateroskleroze jeb slimība, kas izraisīja infarktu, nav pazudusi. Ievērojiet septiņus ieteikumus, kas var samazināt atkārtota infarkta risku.

Lai izvairītos no infarkta vai no atkārtota infarkta un citām sirds un asinsvadu saslimšanām, ir svarīgi zināt un regulāri pārbaudīt savas sirds veselības skaitļus.

SIRDS VESELĪBAS SKAITĻI
  • Asinsspiediens ir 120/80 mmHg
    Par paaugstinātu tiek uzskatīts asinsspiediens virs 140/90 mmHg.

  • Pulss miera stāvoklī ir līdz 70 sitieniem minūtē
  • Par paātrinātu sirdsdarbības frekvenci miera stāvoklī tiek uzskatīts pulss virs 75 sitieniem minūtē.

  • Holesterīns ir zem 5,0 mmol/l
    -triglicerīdu līmenis (tautas valodā – parastie tauki) ir zem 1,7 mmol/l
    -ZBLH līmenis ir zem 3 mmol/l

  • Cilvēkam pēc miokarda infarkta kopējam holesterīna līmenim ir jābūt zem 4,5 mmol/l un ZBLH zem 1,8 mmol/l
    Cilvēkam ar kādu no sirds un asinsvadu slimībām ZBLH līmenim ir jābūt zem 1,8 mmol/l.

  • Ķermeņa masas indekss ir 18,5 – 24,9
  • Formula: ĶMI = svars (kg) : augums (m)²Jums ir lieka ķermeņa masa, ja: ĶMI = 25 – 29,9
    Jums ir aptaukošanās, ja: ĶMI > 30

  • Cukura līmenis asinīs (tukšā dūšā) ir 3,3 – 6 mmol/l
  • Cilvēkam ar diagnosticētu cukura diabētu, saņemot terapiju, normāls cukura līmenis ir 6,1 – 6,9 mmol/l.
    __________________

    1. Latvijas Kardiologu biedrības Kardiovaskulāro slimību profilakses vadlīnijas
    2. Eiropas Kardiologu biedrības Kardiovaskulāro slimību profilakses vadlīnijas

  • KONTROLĒJIET SITUĀCIJU!

    Informācija par infarktu, medikamentiem un dzīvesveida maiņu sniegs Jums drošības sajūtu un mazinās stresu. Ja Jums ir iespēja, izejiet kardiorehabilitācijas kursu, kas uzlabos Jūsu dzīves kvalitāti. Mainiet dzīvesveidu un lietojiet medikamentus tā, kā norādījis ārsts. Ārtsa ieteikumu apzinīga ievērošana samazinās atkārtota infarkta un citu saslimšanu risku.

    LIETOJIET MEDIKAMENTUS!

    Medikamentu apzinīga lietošana ir viens no galvenajiem uzdevumiem pēc infarkta. Zāles un to kombinācijas samazina atkārtota infarkta risku un kontrolē riska faktorus, piemēram, holesterīna līmeni, paaugstinātu asinsspiedienu, paātrinātu pulsu. Ir būtiski lietot tieši tos medikamentus un tieši tādas medikamentu devas, kādas norādījis ārsts. Patvaļīga zāļu lietošanas pārtraukšana vai devu samazināšana var izraisīt atkārtotu infarktu.

    VELTIET LAIKU FIZISKĀM AKTIVITĀTĒM!

    Izmantojiet iespējas sev apkārt – ejiet ar kājām, brauciet ar velosipēdu, lifta vai eskalatora vietā izmantojiet kāpnes, peldiet, dejojiet, dodieties garās pastaigās, izmēģiniet nūjošanu. Fiziskām aktivitātēm ir jābūt tādām, lai paātrinās elpošana, bet neveidojas aizdusa un varat sarunāties ar cilvēku blakus. Kustības trenēs Jūsu sirdi, pazeminās asinsspiedienu, holesterīna līmeni un svaru. Visi minētie faktori padara Jūs veselīgāku un samazina atkārtota infarkta risku.

    Atmetiet smēķēšanu!

    Smēķēšana ir kategoriski aizliegta!!! Ja nevarat atsmest smēķēšanu patstāvīgi, lūdziet padomu savam ārstam. Smēķēšana ietekmē asins recēšanas procesu un veicina trombu veidošanos, paātrina asinsvadu nosprostošanos un sašaurina tos. Jau nākamajā dienā pēc smēķēšanas atmešanas uzlabojas ķermeņa vispārējā veselība.

    PĀRVALDIET STRESU!

    Stress un trauksme paaugstina asinsspiedienu un paātrina pulsu, kas ir sirds un asinsvadu slimību vieni no galvenajiem riska faktoriem. Kā mazināt stresu? Var palīdzēt fiziskas aktivitātes vai citas nodarbes, kas novirza Jūsu domas no stresa izraisītāja. Ja jūtat, ka netiekat ar stresu galā patstāvīgi, lūdziet padomu savam ārstam. Mūsdienās ir dažādas metodes, terapijas iespējas un medikamenti stresa mazināšanai.

    ĒDIET VESELĪGĀK UN MAZĀK!

    Sabalansēts uzturs ir visa ķermeņa veselības pamatu pamats!

    Atcerieties!

    • Dārzeņi, augļi, dažādi zaļumi.
    • Treknas jūras zivis.
    • Liesa gaļa – tītars, vista, trusis, teļš, medījums.
    • Piena produkti – piens, jogurts bez piedevām, siers ar dabiski(!) samazinātu tauku saturu, skābpiena produkti.
    • Pākšaugi – pupas, zirņi, lēcas, soja.
    • Graudaugi – auzas, griķi, rīsi, kus kus. Tikai un vienīgi olīveļļa!
    • Šķidrums – vismaz 2 litri dienā.
    • Gatavošana mājās.

  • Aizmirstiet!

    • Desas.
    • Pārāk sacepti un grilēti produkti.
    • Gaļas konservi, pastētes, speķis.
    • Trekna gaļa – cūka, jērs, pīle, zoss, fazāns.
    • Dzīvnieku aknas, smadzenes, nieres.
    • Kaviārs.
    • Pilnpiens, saldais krējums, trekns siers, biezpiena sieriņi.
    • Margarīns, majonēze.
    • Buljona kubiņi.
    • Piesātinātās eļļas – kokosriekstu, palmu.
    • Baltā vai piena šokolāde.
    • Veikalā pirkti konditorejas izstrādājumi – cepumi,smalkmaizītes, kūkas.
    • Stiprie alkoholiskie dzērieni, aperitīvi, liķieri.
    • Saldinātās sulas, saldi gāzētie dzērieni.
    • Sāls!!! Sāls tiek pievienota arī maizē, sierā un citos izstrādājumos, tāpēc sāls bēršana pie ēdiena ir jāizslēdz vispār!

    Nelietojiet alkoholu atveseļošanās periodā! Pārmērīga alkohola lietošana paaugstina asinsspiedienu, paātrina sirds ritmu, bojā sirds muskuli un izraisa citas saslimšanas, piemēram, aknu problēmas vai vēzi.

  • Lūdziet atbalstu

    Ja Jums ir nomākts garastāvoklis, trauksmes sajūta par notikušo vai atkārtota infarkta risku, lūdziet atbalstu ģimenes ārstam, tuviniekiem vai draugiem.

    PĒC INFARKTA

    Šeit ir sniegta informācija par atveseļošanos pēc infarkta.

    APSKATIET INFORMĀCIJU

    Iesaki sev tuviem cilvēkiem saņemt atbalstu pēc infarkta šeit!

    X