ru

Tomāti veselai sirdij

Zinātniski runājot, tomāts ir auglis, taču lielākā daļa cilvēku to uzskata par dārzeni to garšas dēļ, kā arī, ņemot vērā veidu, kādā tie tiek izmantoti ēdiena gatavošanā. Tomātiem ir zems kaloriju daudzums, tie satur daudz šķiedrvielu un barības vielu, kas uzlabo veselību, tostarp, likopēnu, folātu, kāliju, vitamīnus A, B, C un E u.c.

Tomāts jau pēc savas formas, krāsas un šķērsgriezuma atgādina mūsu sirdi, un arvien vairāk pētījumi apstiprina tomātu labo ietekmi uz sirds un asinsvadu slimību risku samazināšanu vai novēršanu.

Tieši sirds veselībai visvērtīgākais ir tomātos esošais likopēns, kas arī piedod šim auglim izteikti bagātīgo krāsu. Kādā pētījumā likopēns, kā uztura bagātinātājs tika dots pacientiem papildus statīnu medikamentiem, un tika uzrādīti ievērojami labāki atlabšanas rezultāti.

Likopēns ir viens no vērtīgākajiem antioksidantiem un tas palīdz pasargāt šūnas no bojāšanās. Daži pētījumi liecina, ka likopēns var pazemināt ZBL vai "slikto" holesterīna, kā arī novērš asinsvadu aizsprostošanos, tādējādi samazinot insulta risku.

Rezultāti, kas publicēti jaunākajā Britu žurnālā par uzturu, liecina, ka regulāri lietojot likopēnu saturošu pārtiku, koronāro sirds slimību risks samazinās par 26 procentiem.

Kālijs ir minerāls, kas var palīdzēt pazemināt asinsspiedienu un palīdz paplašināt asinsvadus nodrošinot brīvu asins cirkulāciju ķermenī. Augsts kālija daudzums ir saistīts ar samazinātu insulta risku, aizsardzību pret muskuļu masas zudumu, kaulu minerālvielu blīvuma saglabāšanos un nieru akmeņu veidošanos.

Tomātos esošā alfa lipoīnskābe palīdz ķermenim pārvērst glikozi enerģijā. Daži pierādījumi liecina, ka alfa lipoīnskābe palīdzē kontrolēt glikozes līmeni asinīs, kā arī saglabāt smadzeņu un nervu audus.

Holīns ir svarīga uzturviela, kas atrodama tomātos – tas uzlabo miegu, muskuļu kustību, mācīšanos un atmiņu. Holīns arī palīdz uzturēt šūnu membrānas struktūru, veicina nervu impulsu pārnešanu, palīdz absorbēt taukus un samazina hronisku iekaisumu.

Viens vidējs tomāts (aptuveni 123 grami) nodrošina 22 kalorijas, 0 gramus tauku, 5 gramus ogļhidrātu (ieskaitot 1 gramu šķiedrvielu un 3 gramus cukura) un 1 gramu olbaltumvielu.

Ilustratīvo foto avots ir Unsplash.com, saskaņā ar Creative commons licenci.
Foto autors: Geo Darwin

LV-0218-08-2017-CV

Iesaki sev tuviem cilvēkiem saņemt atbalstu pēc infarkta šeit!

X